Pięciomasztowiec

Prussen

Zbudowany w 1902 roku przez J. C. Tecklenborg z Geestemunde w Niemczech, jako drugi statek o tej nazwie, dla Reederei F. Laeisz, „Preussen” (Prusy) był jednym z czterech istniejących pięciomasztowych pełnorejowców, jedynym statkiem z ożaglowaniem rejowym na wszystkich pięciu masztach i największym statkiem bez pomocniczej siłowni.

Zbudowany na potrzeby handlu nawozami, w ramach którego przewożono z Chile do Europy ogromne ilości guana (ptasich odchodów), stalowo-kadłubowy „Preussen” był od początku powodem do dumy niemieckiej marynarki handlowej. Statek miał pięć masztów, każdy z sześcioma rejami i mógł postawić 43 żagle o całkowitej powierzchni ożaglowania równej 5560 m’. Przy sprzyjających wiatrach rozwijał prędkość ponad 17 wę-złów; w czasie jednej doby w 1903 roku statek przebył trasę 682 km ze średnią prędkością 15,3 węzła.

Mimo że ze względu na długi, a tym samym bardziej pojemny, kadłub statki pięciomasztowe mogły przewozić ładunki o dużo większej wadze (prawie 8000 ton) niż statki czteromasztowe, pod względem prędkości pełnorejowiec nie miał wielkiej przewagi nad barkami z mieszanym ożaglowaniem rejo-wym i skośnym, a jego dodatkową wadę stanowiła konieczność zatrudniania o wiele większej załogi, co czyniło go znacznie kosztowniejszym w eksploatacji.

Niezależnie od ekonomicznych plusów i minusów, w porównaniu z ożaglowaniem barku, „Preussen” był niewątpliwie szybkim statkiem, zwłaszcza pod kapitanem Boye’em R. Petersenem, który nim dowodził od momentu ukończenia budowy w 1902 roku do roku 1909. „Preussen” pokonał trasę z Europy do Chile 12 razy, ze średnim przebiegiem 65 dni (w jednym przypadku, w 1903 roku, ustanawiając jej rekord wynoszący 55 dni z kanału La Manche do Iqique), a 13 rejsów powrotnych wykonał średnio w czasie 73 dni.

W 1908 roku statek został wyczarterowany przez Standard Oil Company i popłynął z Nowego Jorku wzdłuż północno–wschodnich wybrzeży USA do Jokohamy w Japonii wokół Przylądka Dobrej Nadziei. W czasie tego rejsu pokonał trasę 5595 km w czasie 11 dni, ze średnią prędkością nieco ponad 11,4 węzła.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s